33 damproffsteam med 13 svenskor registrerade hos UCI 2013


Cramo GO:Green är det som räddar talangutvecklingen för de unga svenska damcyklisterna, här med de två VM-cyklisterna Hanna Nilsson och Jessica Kihlbom i täten – [no link]

AIGLE, SCHWEIZ ::: Efter flera år med gott om svenska damcyklister i olika internationella team så sker nu en tydlig tillbakagång. Tre damproffs färre än säsongen 2012 samtidigt som Cramo GO:Green räddar upp situation genom att ha fler cyklister i laget än tidigare. Betydelsen av det svenska proffslaget för talangutveckling och att Sverige som land skall behålla en god internationell standard på sina dam cyklister under den yppersta eliten är mer tydlig än någonsin tidigare.

I fjol startades den internationella tävlingssäsongen för damer med 35 UCI-licensierade team. Det svenska laget som deå hette Alriksson GO:Green hade åtta cyklister i truppen. Ytterligare åtta svenskor tävlade i utländska lag. Inför den säsong som väntar nu är det endast tre svenska cyklister i utländska lag.

Situationen räddas av det svenska laget Cramo GO:Green som satsar hårdare än tidigare och med bättre resurser runt cyklisterna. Tio åkare ingår i laget som har Martin Alriksson som stallchef och den mycket rutinerade norrmannen Martin Vesty som sportchef.

Utan ett svenskt lag med ett internationellt tävlingsprogram hade de svenska damcyklisterna haft en riktigt tuff situation vad gäller att kunna skaffa sig internationell rutin och tävlingserfarenhet.

Antalet team sjunker något totalt sett för damerna, 33 i år jämfört med 35 förra året.

Nya internationella regler har höjt statusen för teamen på bekostnad av en nedprioritering av landslagsverksamheterna från den centrala administrationen i den internationella cykelunionen (UCI). Tidigare så hade landslagens interna ranking betydelse för hur inbjudningar fördelades på världcuptävlingar och stora etapplopp. Idag spelar det ingen roll, landslagen blir inbjudna på arrangörernas välvilja, inget annat. De högst rankade teamen är garanterade inbjudningar till alla lopp med differentiering i fördelningen av inbjudningar.

Utopin vore då naturligtvis ett starkt svenskt lag där alla de bästa svenskorna körde tillsammans med de talanger som behöver rutin och erfarenhet. På så sätt skulle det svenska laget ha tillräckligt med rankingpoäng för att alltid ha svenska åkare med på de största internationella tävlingarna. I flera länder har man löst situationen på så sätt att landslagsverksamheten har till stor del integrerats i ett betydande damlag som är registrerat i landet. Vi har sett framgångsrika exempel på detta i bland annat Australien, Kina och flera av regionerna i Spanien.

I Sverige har vi ännu inte sett sportchefen för landslaget, Madeleine Lindberg-Wall ta något steg i en sådan riktning, trots att det är en förhållandevis billig metod jämfört med landslag, trots att detta nu kan anses som en väl beprövad metod och där det finns dokumentation som kan studeras och ta lärdom från.

Svenskorna i UCI-licensierade team 2013:
Mirella Ehrin, Cramo GO:Green
Hanna Helamb, Cramo GO:Green
Jessica Kihlbom, Cramo GO:Green
Alexandra Nessmar, Cramo GO:Green
Johanna Nilsson, Cramo GO:Green
Hanna Nilsson, Cramo GO:Green
Madelene Olsson, Cramo GO:Green
Linnea Sjöblom, Cramo GO:Green
Isabelle Söderberg, Cramo GO:Green
Martina Thomasson, Cramo GO:Green

Emilia Fahlin, Hitec Products (NOR)
Emma Johansson, Orica-AIS (AUS)
Sara Mustonen, Faren-Let´s Go Finland (ITA)

I den preliminära lagranking som upprättats av UCI inför säsongens tidiga tävlingar så ligger Emma Johansson Orica-AIS på tredje plats följt av Emilia Fahlins Hitec Products på fjärde. Faren-Let´s Go Finland med Sara Mustonen hamnar precis utanför de 15 som är garanterade plats på världscuptävlingarna med sin 16:e plats. Cramo GO:Green är på 28:e plats av de 21 lag som har rankingpoäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *