Det här är konflikten mellan motionsloppen och SCF


Svenska Cykelförbundet har olika vägar att gå efter de stora motionsloppens reaktion på höjningen av sanktionsavgifterna. – [no link]

STOCKHOLM ::: För ett par dagar sedan skickades en skarp skrivelse från Sveriges två största motionslopp till Svenska Cykelförbundests styrelsemedelemmar. Det är skarp kritik efter höjningen av saktionsavgifter. Här är lite bakgrund till situationen som uppstått.

– Det här är en historia om jäkligt dålig kommunikation, berättar en källa som är väl insatt i arbetet hos Svenska Cykelförbundet för Cyclesport.se.

Det har stormat en del kring förbundet och de två största motionsloppen, Vätternrundan och CykelVasan under ett par dagar. De båda arrangörerna är upprörda över att sanktionsavgiften till förbundet kommer att höjas flerfaldigt och beslutet om höjningen kommer utan att generalsekreterare Anders Karlsson pratat med de berörda arrangörerna.

Saktionsavgiften som motionslopp betalar och tävlingar betalar till Svenska Cykelförbundet har varit omdebatterade sedan de stora långloppen på MTB slog igenom på bred front. I sanktionsavgiften ingår främst en försäkring för varje deltagare, en avgift på lite drygt fem kronor som förbundet betalar in till försäkringsbolaget Folksam.

Saktionsavgiften för tävling, dvs, även MTB-långlopp, var tidigare en avgift om 10 procent av anmälningsavgiften. Det utvecklade sig så att man efter påtryckning införde ett maxbelopp om 35 kronor i sanktionsavgift oavsett anmälningsavgiftens storlek. Denna avgift har under årens lopp justerats och ligger nu en enhetlig taxa, oavsett anmälningsavgiftens storlek, på 20 kronor per startande för 2012. Samma belopp har kommit att gälla även för motionlopp.

Sedan många år tillbaka har Vätternrundan förhandlat fram ett separat avtal med förbundet om saktionsavgifter. Nu betalar loppet betalar enligt en regel som innebär att man betalar full sanktionsavgift för 4.000 deltagare och därefter fem kronor per startande. När talet 4.000 fastställdes var Vätternrundan ensamma i landet med över 4.000 startande.

I praktiken så innebär det att ju fler deltagare ett lopp har och ju högre startavgiften är så betalar ett lopp procentuellt sett mindre i sanktionsavgift till förbundet. I gengäld så har förbundet de två största loppen som bundsförvanter och kontaktyta till många motionärer som inte annars kommer i kontakt med förbundets verksamhet.

Så sent som i slutet av oktober fattade Svenska Cykelförbundets styrelse beslut om att sanktionsavgiftern för 2012 skall vara 20 kr för upp till 4.000 deltagare och därefter fem kronor. Detta beslut kommunicerades ut till den svenska arrangörerna.

Förbundet betalar enligt Cyclesport.se´s källa mer än fem kronor i försäkringsavgift för varje deltagare så det är i viss mån märkligt att man inte justerat upp priset för deltagare över 4.000.

Inför styrelsemötet den 3:e december har generalsekreterare Anders Karlsson jobbat för att hitta en budget som balanserar. Ett tilltag för att öka intäkterna som föreslogs för styrelsen var att höja de avgifter som man klubbat vid föregående möte. Höjningen handlade enbart om de lopp som har fler än 4.000 startande, dvs. Vätternrundan och CykelVasan.

Så här står det i protokollet från mötet:

Ӥ 139/11 VERKSAMHETSPLAN OCH BUDGET 2012
Noterades att de inkomna budgetäskanden som inkommit (grengrupp LVG och MTB saknas)
summerades till ett underskott om ca 3,4 milj. Beslutades efter förslag av GS att med stöd av förväntat överskott innevarande år lägga fram en underbalanserad budget om 750.000:-.
Beslutades att begreppet Motionslicens tas bort och att Baslicens fr o m 2012 kostar 300:-, samt att gränsen för nedsättning av tävlingsavgift höjs till 6000 anmälda 2012 för att helt tas bort 2013,”

I korthet så beslutade förbundet att de båda arrangörerna skall betala full sanktionsavgift för 6.000 cyklister 2012 och för samtliga åkare 2013.

Beslutet offentliggjordes först tio dagar efter mötet. Det var först då som de båda arrangörerna fick chans att ta del av informationen kring höjningen. Båda blev tagna på sängen eftersom beslutet beretts av generalsekreteraren och presenterats för styrelsen i SCF utan dialog med de inblandade arrangörerna.

SCF försvarar sitt beslut med att sanktionsavgiften inte är en avgift som arrangörerna betalar utan en avgift som de aktiva betalar via anmälningsavgiften. Rimligt är då kanske att avgifterna skall vara fastställda av förbundet i så god tid att anmälningarna till loppen ännu inte öppnat. I det här fallet så kommer två olika beslut från förbundet efter det att båda de största loppen är fulltecknade.

Det är många cyklister som tycker att det är rimligt att betala en tjuga till SCF där drygt fem kronor går till försäkring och resterande till förbundsverksamhet. Det handlar inte om stora pengar för varje individ men sammantaget så betyder intäkten till förbundet en hel del om pengarna används på ett bra sätt.

Svenska Cykelförbundet kan säkert göra mycket gott med pengarna, men i det här fallet handlar det om att man väljer att köra över våra två största arrangörer istället för att prata om ett lämpligt sätt att komma till rätta med en enhetlig sanktionsavgift för alla lopp och alla deltagare.

Cykelförbundet har nu stängt för helgerna och öppnar återigen efter nyår. Vätternrundan och CykelVasan har krävt att beslutet skall dras tillbaka och förklarat att man aktivt kommer att sprida sin syn på saken fram till dess att så sker. Det här är med stor säkerhet inte det sista vi skriver i den här saken.

Har du själv idéer och förslag på hur förbundet skall lösa sitt budgetunderskott och situationen med de stora motionsarranförerna. Använd kommenteringsfältet här nedan och för en kontruktiv debatt för cykelsveriges framtid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *