Klas Johansson gör 63 GrandTour-etapper som mekaniker


Minuter kvar till start på Giro d´Italia och Klas sitter i på plats i baksätet av servicebilen – [no link]

HORSENS, DANMARK ::: Klas Johansson är chefsmekaniker i Vacansoleil-DCM. Han är förmodligen den enda svensk som köra samtliga etapper i alla Grand Tours, Girot, Touren och Vueltan, under året. Cyclesport.se hängde med under förberedelserna för en av giro-etapperna i Danmark i helgen.



Klas Johansson är landets mest erfarna proffsmekaniker.

Med ca 90 minuter till start anländer Vacansoleil-DCM till startområdet. In på parkeringen rullar tre kombibilar och en stor specialanpassad passagerarbuss. Laget har något färre fordon än de allra största teamen men får gott och väl plats med allt material som behövs. Förutom de fordon de tagit med till startområdet så har man även en stor lastbil med material och mekverkstad samt bilar för lagets soigneurer som sköter langing under loppet.



Under teamets buss förvaras de cyklar som skall användas för dagens etapp.

Klas Johansson är chefsmekaniker i teamet. Han är den som ser till att rätt material finns på rätt plats och planerar så att teamets övriga mekaniker gör det som behöver göras när det behövs. Med en dryg timma kvar till start är han lugn:

– Nu handlar det bara om att packa ut cyklarna och se till att alla kommer iväg, berättar han och börjar lyfta ut cyklar och monterar framhjul som förvarats i lastutrymmet under bussen.



Teamets mekaniker är en erfaren grupp med Klas som chefsmekaniker.

Allt material är iordningsställt under gårdagskvällen. Laget har 27 linjecyklar och 14 tempocyklar med i lasten för Girot. Varje cyklist har minst en reservcykel med på någon av lagets servicebilar som rullar bakom klungan i servicekaravanen.

– Vi har allt material med oss till startetapperna här i Danmark, vi har inte kört något direkt till Italien, fortsätter Klas.



Alla cyklar pumpas för hand, det blir mer exakt då förklarar Klas.

Klas kommer från Kungälv norr om Göteborg. Under många år var han en av landets främsta elitcyklister och tävlade flitigt för olika Göteborgsklubbar samt i landslaget på stora mästerskap. När han inte är ute med Vancansoleil-DCM så hjälper han flera svenska cyklister, triatleter och multisportare med bikefit i sitt företag, ProBikeFit. Den här säsongen är han inte hemma så mycket, det blir en hel del dagar med teamet.

– Jag kommer att köra alla tre, både Girot, Touren och Vueltan. Jag kör också så många World Tour-tävlingar som möjligt, berättar han.



Giro-versionen av Bianchi Super Leggera limited Edition har en rosa rand som löper längs med ramrören.

Klas har tidigare mekat på Tour de France och Vuelta a España så han har full koll på vad som kommer att krävas av honom under de kommande veckorna och resten av säsongen. Han tycker själva att Tour de France är det mest spektakulära loppet han varit på hittills. Professionell mekaniker blev han första gången i det holländska damlaget Flexpoint där bl.a. den dubbla världsmästarinnan Susanne Ljungskog körde. Klas var tränare för Susanne och laget leddes av den forne storcyklister Jean-Paul van Poppel från Holland.



Gustav Larssons cykel görs klar för start.

När Flexpoint stängde efter säsongen 2009 fortsatte Van Poppel till Cervélo-teamets herrlag. Klas inledde säsongen med ProTour-teamet Garmin-Transitions med bl.a. Fredrik Kessiakoff i truppen. En bit in på säsongen bytte även han till Cervélo Test Team. Det var samma år som Alexander Wetterhall körde som stagiare i laget. Efter säsongen slogs de båda lagen Cervélo TT och Garmin-Transition samman. Från och med säsongen 2011 återfinns både Klas och Jean-Paul i Vacansoleil, det lag där också Gustav Larsson tävlar sedan årsskiftet.

Det holländska laget har svensk anknytning även genom sina sponsorer. ProJob arbetskläder ägs av New Wave group i Dingle och cyklarna kommer från svenskägda Cycleurope-företaget Bianchi. Sportchefen Hilaire van der Schueren var tidigare en av sportcheferna i det svenskregistrerarade ProTour-laget Team Unibet, där för övrigt också Gustav Larsson tävlade säsongen 2007.

Girot är speciellt för lagets cyklister och mekaniker, inte bara för att det är årets första Grand Tour, det är också första tävlingen med elektroniska växlar. Den senast utvecklade Shimano Dura-Ace Di sitter monterad på de specialframtagna Limited Edition Bianchi Super Leggera-ramarna.

– Det är en utmaning med ny utrustning. Man vet inte riktigt vad som kommer att hända för oss mekaniker, samtidigt som vi vet att det är en utveckling som gör våra cyklar bättre. De nya ramarna är speciellt framtagna till Girot, det är en modell som kommer att göras i specialversioner även till Touren och Vueltan.



Sevicebilen är packad. en väska för varje cyklist innehåller regnjackor och andra personliga saker som kan behövas under loppet.

När cyklisterna kommer ur bussen för att ta sina cyklar till inskrivningen innan etappen så görs små slutjusteringar för den som frågar efter det. Servicebilarna är packade med cyklar, hjul, en väska med personliga saker för varje cyklist, flaskor, mat och verktyg.

Efter loppet väntar cykeltvätt, eventuella reparationer och många av dagarna även transporter mellan olika platser på Girot. Just nu är det några minuter kvar till start och Klas tar plats i baksätet på servicebilen i väntan på att en av världens största idrottstävlingar skall rulla igång ännu en dag framför TV-kamerorna i över 200 olika stationer världen över.

Vi säger hej då och lycka till till en leende Göteborgare, kanske den ende svensk som kommer att köra tre Grand Tours, 63 etapper, den här säsongen.



Gustav Larssons cykel är utrustad med en heltäckt carbonklinga från Vison. Det nya växelsystemet är helelektroniskt och används av alla teamets cyklister från och med Giro d´Italia.