Klas Elm är ordförande i organisationen Svensk Cykling – [no link]
STOCKHOLM ::: PRESSMEDDELANDE:
I mitten av 2000-talet var det tyst om cykling i Sverige. Svensk Cykling, som nu
firar fem år, konstaterar att det vänt sedan dess.
– Vårt första mål var att sätta cykeln på agendan. Där har vi lyckats. Idag
cyklar folk året runt och politiker tar numera cykling på allvar, säger Klas
Elm, ordförande i Svensk Cykling.
Försäljningen av cyklar ökar kraftigt, plus 10 procent senaste året. Svensken
köper också mer påkostade cyklar, och intresset för cykelmotionslopp har
exploderat.
Om fler svenskar cyklar oftare så blir svensken friskare och miljön mår bättre.
Det tjänar samhället på. Det är filosofin bakom branschorganisationen Svensk
Cykling, som i år fyller fem år. Organisationen arbetar sedan starten 2006 för
att göra Sverige till en riktig cykelnation. Och det har varit framgångsrika fem
år.
Försäljningen av nya cyklar ökar kraftigt i Sverige. Cirka 550 000 nya cyklar
säljs varje år enligt statistik från Svenska Cykelfabrikant och
Grossistföreningen. Ökningen är så stor som åtta procent i cykelfackbranschen
det senaste året (september 2010-augusti 2011). Föregående år samma tid
(september 2009-augusti 2010) var ökningen 7 procent.
– Ökningen i värde är ännu större, säger Klas Elm, ordförande i Svensk
Cykling.Svenskarna köper dyrare cyklar, vilket enligt tyder på att cykelns
status ökat.
Att cykelpendlandet ökat de senaste åren märks tydligt inte minst i de större
städerna. I Malmö tar i dag 40 procent av invånarna cykeln till arbetet eller
skolan. I Stockholm cyklar 150 000 cyklister – varje dag. Motsvarande siffra för
Göteborg är cirka 105 000 cyklister per dag.
– Allt fler har upptäckt fördelarna med att cykelpendla till jobb och skola. Att
cykelpendla i storstäderna är smart och dessutom får man motion på köpet.
På senare år syns också en lavinartad ökning av motionscyklandet. Det märks
bland annat på det enorma intresset för cykellopp som Vätternrundan och
CykelVasan.
Även året-runt-cyklandet har stadigt ökat i alla tre storstäderna. Folk har
upptäckt att man kan cykla även vintertid, bara man klär sig rätt.
Undersökningar som gjordes av Trafikkontoret, Stockholms Stad i slutet av
2000-talet visade att ökningen var så stor som över 100 procent.
I Malmö syns samma trend. Där cyklar en mycket stor andel året runt. Enligt
mätningar gjorda av en så kallad cykelbarometer i centrala Malmö har man kunnat
konstatera att cirka 80 procent av cyklisterna trampar även under vintern, och
det finns inget som indikerar att denna trend kommit av sig.
Att det hänt mycket med synen på cykling i landet på senare tid råder det alltså
inga tvivel om:
– Vi kan blicka tillbaka på en fantastisk utveckling. Cykling tas nu också på
allvar bland beslutsfattare. I regeringens infrastrukturproposition fick cykling
för första gången ett eget avsnitt. Det markerade ett trendbrott: man kan inte
längre ignorera cykling, säger Klas Elm.
– Regeringen har också tillsatt en utredning som ska se över och ändra regler
kan utgöra hinder för ökat cyklande. Vägverket tar fram en ny cykelstrategi och
i Stockholms stad arbetar man nu med att ta fram en regional cykelstrategi värd
namnet.