Kaj Westman, VD för Trek Sweden AB tvättar cyklar efter målgången på CykelVasan 2011 – [no link]
HALMSTAD ::: Cykelmärket Trek har funnits med som en av CykelVasans samarbetspartners sedan tävlingen startade 2009. Nu blickar företaget fram mot den fjärde upplagan av loppet – Sveriges största MTB-lopp någonsin. Cyclesport.se har intervjuat Marcus Johansson, Marknadsförings ansvarig på Trek Sweden i Halmstad.
– CykelVasan är en stor satsning för oss. Det betyder mycket för oss som varumärke och det är en stor källa till inspiration i vårt arbete, svarar Marcus Johansson på frågan om varför Trek engagerat sig i CykelVasan.
Cyclesport.se hade förmånen att få följa Trek-medarbetarna under Vasaloppshelgen i augusti i år. Cyklister som köpt en av Treks Vasaloppscyklar under året får med en startplats i tävlingen. i år var det ca 150 åkare som utnyttjade erbjudandet.
Företaget Trek arrangerade startgrupper med olika mål vad gäller medelhastighet guidade av erfarna cyklister med mycket kunskap om cykling över långa distanser.

Cyclesport.se´s cyklande reporter Marcus Landén tillsammans med några av cyklande mentorer vid årets CykelVasa.
– Varumärket Vasaloppet kommunicerar tradition, kvalitet och utmaning. Det är värden som stämmer väl även för vår verksamhet. Vi vill att flera skall upptäcka och ta del av innebörden i dessa ord och på så sätt kunna bidra till att bredda cykelsporten.
Trek jobbar aktivt med Vasaloppscyklisterna både inför-, under och efter loppet. Erfarenheten från CykelVasa-läger 2011 tar man med sig till kommande säsong. Fler läger kommer att ordnas. Torsby som var utgångspunkt i år kommer naturligtvis att finnas med ännu en gång. Fler läger kommer att hållas runt om i landet där motionscyklister får möjlighet att träffa och träna med kända elit- och proffsåkare.

Att köra CykelVasan på en cykel från Trek har vissa fördelar.
Efter årets CykelVasa kunde den som kört loppet på en Trek-cykel få den tvättad av självaste VD´n Kaj Westman med den Trek-sponsrade flerfaldige världsmästaren Benny Andersson som hjälpreda.
– Det var en och annan som höjde på ögonbrynen över att se mig i den rollen, berättar Kaj. För mig känns det naturligt att vara på plats där våra kunder är. -I målområdet precis efter CykelVasan är en utmärkt tid och plats att få veta hur våra produkter upplevs av dom som använder dem.
– Vi tycker att det är fantastiskt att få vara med som en partner i det fantastiska arrangemang som CykelVasan är. Vårt avtal sträcker sig för närvarande fram till 2014 men vi jobbar redan idag för vara partner även efter det, avslutar Marcus Johansson.