Smygtitt på världens snabbaste hoj, Specialized Epic 2009…


Tommy Evaldsson på 3550 meters höjd och en bra bit kvar till toppen.
Copper Mountain – Colorado – USA. Foto: EvaldsMTB.se

COPPERMOUNTAIN, USA ::: Ingen har väl undgått att Christoph Sauser vann VM på Specialized stora världsnyhet inför 2009!? Den helt nya, omgjorda S-Works Epic. Tommy Evaldsson har provkört och specialstuderat Epic´en in i minsta detalj. En kort kommentar är att detta revolutionerar allt som tidigare har kallats för ”Heldämpad-full-race-Cross-Country-cykel”!!

För 5 år sedan revolutionerade Specialized cykelvärlden med Epic, en heldämpad cykel som hade en automatisk låsfunktion, Brain, i bakdämparen! Denna cykel (ram) har sett likadan ut sedan dess. Dock har dämparen utvecklats och carbonram tillkommit under dessa år. För oss på Evald´s (och många med oss) har Epic alltid varit referensramen emot övriga heldämpade cyklar.



Profil från höger

Till 2009 har Specialized satt ett nytt avstamp! Den nya Epic´en sopar undan allt annat jag provkört genom åren, allt… Dock ska vi ha klart för oss att det är Cross Country race jag jämför med. Som en glad (elit) motionär man nu mera är så är fjolårets (2008) Stumpjumper FSR min absoluta favorit.



Epic S-Works / Marathon / Expert

Här kommer lite svar och omdöme om hur det kan ha blivit så bra då!? Det skulle kunna sammanfattas i två ord, Vikt och Balans.

Vikten är endast 10 kilo (!), detta är ’löjligt’ lätt för att vara en heldämpad cykel som plockas direkt ur kartong. Det går rykten om att Sausers VM vinnare väger 8.6 kilo! Så den verkliga viktjägaren kan fortfarande banta lite på original modellen.




Ram kit, Team Svart / Future Shox E100 (övre bilden) samt Epic röd/svart.

Balans, när jag nämner balans så är det samspelet mellan fram och bakdämparen jag vill framhäva. Här har Specialized lagt ett oerhört jobb på ”Tuning” som det Engelska ordet är. Inom DH är så gott som alla märken långt framme här men där behöver man inte ta hänsyn till att cykeln ska vara hård när du trampar och man har kunnat titta en hel del på motorcross sidan för att låta utvecklingen gå snabbt fram.



E100, 100mm (verklig) slaglängd.


Styrhuvud, 1 1/8″ i topp 1 1/2″ i botten.

Hur känns den när man cyklar då, hur kan det vara så bra!? Detta är alltid svårt att återge i ord men så här upplevde jag det hela. Innan man kastar sig iväg på en heldämpad cykel är det mycket viktigt att ställa in dämparna efter vikt och den personliga åkstilen, man ska ta hänsyn till bla.: Sitter du mycket, ställer du dig upp vid minsta igång drag m.m. På Epic´en pumpar (compression) man exakt efter Specializeds rekommendationer, ställer in returen (rebound) efter vad du är van med eller i samtycke med någon som kan om du är osäker. Sedan är det dags att ställa in Brain enheten, med hjälp av denna justering får du rätt ”sag” (häng) på cykeln. På en Cross Country cykel gör du alltså exakt samma justeringar som på en DH cykel (eller motocross). Skillnaden är att tack vare Brainen så är dämparna hårda utifrån där man ställt ”sagen”, ca 8 – 15mm hamnar det på i Epic´ens fall. Justeringen är så otroligt känslig så man använder bara 1 till 4 klick ifrån helt låst. 1 klick om man cyklar som exempelvis Niklas Gustavsson (HardTail åkare i Evald´s MTB Team), en åkare som gärna eller nästan alltid ställer sig upp vid minsta igång drag och inte vill ha något gung i detta läge. 3 eller 4 klick är alternativet när man som undertecknad inte riktigt orkar ta alla igång drag utan lite bekvämt sitter kvar. ”Sagen” är otroligt viktig att ställa rätt då du får en superkänsla vid klättringar och när hojen är på väg in i en liten håla. Man har helt enkelt båda hjulen i marken hela tiden, ingen energiförlust vid studsande hjul/däck.



Brain justering, med Goodridge slang


Epic dämparen är 110 gram lättare 2009.

När inställningarna var gjorda gav jag mig iväg upp i bergen, en lång grusvägsklättring och jag kommer omgående tillrätta på cykeln. Att sitta och klättra är en fröjd, man hamnar helrätt över vevpartiet och inte tendens till släpp på bakhjulen. Oavsett 1 till 4 klick öppen Brain så får man absolut inget gung. Med 1 knäpp öppen blir cykeln lite hård, inte så att hjulen släpper men man känner att cykeln inte riktigt är lika följsam som med 4 knäpp öppen Brain. När jag ställer mig upp och spurtar svarar det så otroligt skönt, att dra iväg 10 kilo är lätt en 9 kilos ”Hardtail” är givetvis ännu lättare att dra igång men du har nästan alltid lite släpp och stötar från hjul/däck. Undertecknad är bortskämd med att testa och cykla på fina hojar men min sponta reaktion är att hur i helsi… kan cykeln svara som den gör, otroligt bra betyg uppför.



Framväxeln sitter smart monterad i swingen och följer med i ram-kitet.

Jag provkör alla tänkbara underlag. När jag kommer ut i terrängen förundras jag över hur dämparna kan vara så balanserade, alltså dämpningen är något enastående. Med dom flesta heldämpade hojar jag provkört har det varit jättesvårt, läs omöjligt, att ställa in dämparna så dom jobbar exakt likvärdigt fram som bak. Enkelt förklarat känns det ofta som om framdämparen blir bra men bakdämparen tar inte stöten som följer då den är för hård. Ställer man ner trycket i bak, som man egentligen vill ha det, ja då får man gunget man verkligen inte vill ha när man ställer sig upp och spurtar. Tog upp denna disskution med Specialized och fick höra via självaste ”The Captain”, Ned Overend att detta är något man verkligen lagt kraft och utveckling på, alltså att shimsa in, fin ”tuning” på lite Svengelska, fram och bakdämpare så dom jobbar med en exakt balans. Alla Specializeds dämpare som sitter på tävlingshojarna 2009 är balanserade för varandra, oavsett om dämparen heter Specialized S90, E100, S120 eller Rockshox SID m.m. Dessa justeringar har jag aldrig hört att något annat märke lagt möda på.




Med flytten av bakdämparen har man kunnat tunnat ut bakswingen samt ramens sadelstolpsrör. Detta tillsammans med den lättare bakdämparen & det helt integrerade vevpartiet har man lyckats sänka vikten med 570 gram(!) mot 2008:års Epic S-works.

Summa sumarium är att utför finns det knappt några gränser, självklart åker man snabbare på hojar som är gjorda för utförsåkning men som full-XC-race-hoj denna är så är det enormt härligt när utförsbacken är gjord och du slår på uppför eller på platten ja då är cykeln styv och då menar jag styv! Visst jobbar dämparna i den tidigare nämnda ”sagen” men det gör den enkelt förklarat för att hålla sig beredd, alltså inget man upplever som gung eller energiförlust! Mitt omdöme är att Specialized har revolutionerat igen, denna gång så pass rejält så jag kan inte förstå vad dom ska kunna göra om ytterliggare 5 år för att vi ska materialmässigt kunna köra fortare…

Nu är det dags för mig att åka hem till Svedala igen, senare i höst hoppas jag att vi fått hem den första Epic´en för provkörning. Vi informerar här på hemsidan www.evaldsmtb.se.