Lagtempotraditionen är djupt rotad i Västergötastaden som arrangerar världscupen. Bröderna Fåglum har hedrats med en skulptur på Murartorget i Vårgårda. Bröderna vann tre VM-guld och ett OS-silver i lagtempo i slutet av sextiotalet. – [no link]
VåRGåRDA ::: Under helgens världscuptävlingar i Vårgårda tog Cyclesport.se´s fotografer tusentals bilder på allt som hände på och omkring tävlingsbanorna. Här kommer ett axplock av cykelbilder från fredagens lagtempolopp.

Den tidigare tempovärldsmästarinnan Hanka Kupfernagel från Tyskland kollar till sin Cervélo inför starten på lagtempoloppet
Dolmans-teamets tempomaskiner från Koga travades på hög under tiden som lagets cyklister värmde upp på sina linjecyklar
Svenskorna Hanna Nilsson och Malin Rydlund i Alriksson GO:Green
Många av damcyklisterna är kortare än den standardcyklist som UCI använder för sina tekniska regelverk, därför använder många sadlar som är korta och då inte överskrider de måttgränser som finns för placeringen av sadelns framkant. Den här sadeln har en utforming som är mer anpassad för tjejernas anatomi.
Skil-Argos-teamet, systerlaget till Proteamet Argos Shimano, sitter vid sin husbil och duskuterar hur loppet skall köras.
Skil-Argos linjecyklar från Felt är uppställda på trainers för uppvärmningen. Tempocyklarna får vila tills några minuter före start
Orica AIS-teamets linjecyklar bär fortfarande nummerlapparna från senaste linjeloppet. Nummer nio är Judith Arndts tävlingscykel som senast användes på OS-loppet i London.
Specialized-lululemons tempocyklar används även på uppvärmningen. Den brandgula cykeln specialtillverkades till OS för Ellen van Dijk.
Alla Specialized-sponsrade cyklister som körde OS fick speciellt framtagen orange utrustning när det gäller cyklar och hjälmar. Bak i Specialized-lululemon-teamets buss hänger en hel klase med OS-hjälmar, ett vittne om nivån på cyklisterna i teamet.
Teknikutvecklingen har gått framåt ordentlig de senaste åren vad gäller att ta fram mindre storlekar på cyklar och ramar som både passar i den internationella cykelunionens regelverk och fungerar bra för den cyklist som skall använda den dagligen. Denna S-Works från Specialized är ett tydligt exempel.
Tempovarianten av S-works för samam korta cyklist är dock försedd med en specialtillverkad styrtapp som gör att hon kommer ner med överkroppen. Det mesta av världens cykelutrustning tillverkas för fullvuxna killar och är inte anpassad för den som har en kortare överkropp därför tvingas flera av damproffsen att komma fram med egna anpassningar för att få ner överkroppen så att man kan få full nytta av tempoutrustningens aerodynammiska fördelar.
Det här är samma cykel igen. Sadelspetsen har kortats av eftersom det inte är tillåtet att ha framkanten av sadeln framför centrum på vevpartiet enligt UCI. Jämför med spetsen på sadeln på cykeln bredvid för att se skillanden. Batteriet till de elektroniska växlarna har placerats under sadeln istället för på ramen som annars är vanligt.
Ellen van Dijk gör de sista justeringarna av utrustningen inför lagtempoloppet som hon senare var med att vinna.
Holländska AA Drink-leontien.nl lägger ner efter säsongen. Teamet har damtourens mest välutrustade lastbil.
Svenska Alriksson GO:Green har inrett sin teambuss på ett smart sätt så att man får in många cyklar, tvättmaskin och en rejäl arbetsbänk.