LONDON, ENGLAND ::: Det är snart dags för tempolopp på OS i London. Tre svenskar kommer att finnas med i tävlingarna som avgörs på onsdag. Cyclesport.se har träffat Gustav Larsson och pratat om banan, cyklar och förberedelser…
Den snart 32-årige smålänningen Gustav Larsson började att tänka på det stundande tempoloppet i London redan dagen efter silverloppet i Peking för fyra år sedan. Cyclesport.se träffar honom i OS-byn där han svarar på frågor inför onsdagens tävling.
För fyra år sedan tävlade han för Saxo Bank och Bjarne Riis. Inför den här säsongen har han bytt till holländska Vacansoleil-DCM.
– Det är ingen större skillnad mellan lagen. Vi har väldigt duktiga människor omkring oss, berättar Gustav. Han beskriver att laget inte själva gör något extra för att förbereda för OS. Det får han själv jobba med. En viktig del är materialet och det står laget för.
Tidigt i våras var Gustav i vindtunnel med sin nya sponsor, svenskägda Bianchi.
– Vi gjorde en del förändringar under vindtunneltesterna men sedan dess har cykeln fått vara som det är. Gustav berättar att det inte handlar om att få tillgång till några specifika materiallösningar eller anpassningar i konstruktionen.
– Cyklarna är byggda för att kunna tillverkas och säljas till cyklister, förklarar han. – Den perfekta tempocykeln är inte byggd ännu. Gustavs cykel är byggd av de mest passande komponenterna som lagets sponsorer har att erbjuda och med lagets svenske chefsmekaniker, Klas Johansson, så är han säker på att allting är i bästa tänkbara skick.
Tempobanan i London är platt, för platt tycker Larsson. Ingen har ännu kunnat träna på banan fullt ut och även om det svenska laget kommer att kunna köra där i morgon så är det förmodligen en hel del kvar att göra in allting är på plats vad gäller avspärrningar och andra saker som gör att cyklisterna kan prova kurvor och andra delar av banan med tävlingsfart.
– Jag kommer att köra mitt lopp så bra jag kan, det är inte mycket mer än så. Gustav tänker inte särskilt på vilka konkurrenter han kommer att ställas mot eller i vilken form dom är innan tävlingen. – När jag sitter på cykeln så planerar jag inte loppet efter mina konkurrenter, jag kör så hårt jag kan och det är det enda jag kan göra för att påverka mitt resultat.