Med Scicon AeroComfort Plus kan du packa din cykel för resan utan att montera av något annat än hjulen. Foto: www.sciconbags.com
SKARA ::: Det finns en anledning till att flera av världens absolut bästa cyklister väljer att packa sina cyklar i en Scicon-väska när dom reser runt jorden. Cyclesport.se har testat väskan som gör livet lättare för alla som någon gång har tänkt att resa med cykel på täg eller flyg. Följ vårt reportage så förstår du varför.
Oavsett om du reser mycket eller bara någon gång i bland så är resandet med cykel ofta förknippat med ett mått av oro. Det är mycket som kan hända på en tågresa eller en flygning. En bra cykelväska löser ofta många av problemen. Många bra cykelväskor skapar samtidigt andra problem när man väl är framme vid sitt resmål.
Det italienska företaget Scicon har tagit sig en ordentlig funderar på hur man gör livet lättare för resande cyklister. En av deras många fina lösningar heter Scicon AeroComfort. Det är en mjuk cykelväska med skyddande egenskaper på samma sätt som en hård väska och med den lyxiga egenskapen att man slipper att montera bort styre, sadel och pedaler.
Man slipper också att leva med att väskan tar upp ofantligt mycket plats i hyrbilen, taxin eller hotellrummet. Den mjuka väskan har en egen påse före lagring och kan enkelt placeras i ett hörn, en garderob eller under sängen.
Det finns en god anledning till att flera Pro-Team och landslag valt att använda just den här väskan. den enkla hanteringen slår oss med häpnad samtidigt som cykeln är otroligt skyddad under transporter.
Cyclesport.se har testat väskan och bjuder här på en serie bilder från testet:

Den fullt öppnade väskan visar en av hemligheterna bakom den säkra och enkla transportlösningen. Stället i botten kallar tillverkaren för ”Antishock Bike Frame” och precis som namnet antyder så förhindrar det stötar som kan ge skador på ram och gaffel under resan.
Nu är cykeln på plats. Cykeln sitter fast i ramen med två vanliga snabbkopplingar. I testet har vi använt en av juniorlaget Team Rose-Cyclesport.se´s reservcyklar, en ram av storlek 59 för att säkert se att väskan är gjord för en fullvuxen nordbo.
Bakväxeln skyddas både av en skyddsbåge som sitter fast vid snabbkopplingen och av skyddsramen som cykeln sitter fast i. Skyddsramen svänger ut en bit bakom bakgaffelfästet så att bakväxeln även är skyddad från stötar bakifrån. Det känns som en trygg och säker lösning.
Väskan har två rejäla fickor för hjulen. Vi behöver inte ens ta av snabbkopplingarna för att få plats. Det är ordentligt med stötupptagande stoppning på båda sidorna om hjulfickorna som skyddar mot stöttar både utifrån och mellan hjul och ram.
Den som har behov av att ha med reservhjul kommer att bli överraskad över hur lite justering som behövs för att kunna lägga ner ytterligare ett par hjulväskor vid sidan av ramen. Perfekt för de lite längre resorna till träningsläger eller tävling.
Framgaffeln är täckt med rörisolering som följde med vid leverens. Vid bromhandtagen finns justerbara antishock-kuddar som kan placeras lite olika beroende på ramstorlek och styrbredd. Nu är har cykeln fått ett bra skydd även för slag och stötar framifrån.
Den 59 cm stora ramen har ett styre som är 44 cm brett och sadeln har lämnats i samma höjd som vid senaste träningspasset. Nu är det bara att stänga igen väskan.
Två slädar med rejäla grepp på en kraftig dragkedja gör det lätt att stänga. Det är förvånande hur enkelt det är att göra cykeln resklar med den här väskan. Vi har inte ens öppnat verktygslådan ännu, både tejprullen och påsen med buntband ligger orörda.
De kullagrade gummihjulen under väskan fungerar bra även på ojämn asfalt.
Ett kraftigt handtag fram på väskan och ett par rejäla grepp på ovansidan gör det lätt att ta en promenad med sin nerpackade cykel.
Väskan väger 7,7 kg. tillsammans med cyklen så är vi uppe i en totalvikt på ca 16 kilo. Bärhandtagen på ovansidan av väskan går lätt över axlarna och ger samtidigt gott om utrymme till marken för att kunna bära väskan och gå samtidigt, även för personer som är lite kortare.
Att packa cykelväskor är ofta ett problem, speciellt hårda väskor. Team Rose-Cyclesport.se´s servicebil är en liten combi i mellanklassen. Här ryms den packade väskan enkelt.
Har man flera cyklar packade i väskor för transport i en minibuss, ett släp eller en lastbil så kan cyklarna stå på väskans hjul vilket gör det lätt att packa in många cyklar utan att oroas för skador under resan.
Det tog oss mindre än tre minuter att packa ur cykeln, sätta på hjulen och göra den körklar igen. Nu är det bara att rulla ihop väskan och ta fram påsen som följer med vid köpet.
Ner med väskan i påsen…
…och sedan är det bara att stuva undan. Påsen är väl tilltagen så att det går fort att packa ihop.
Inga problem att få plats med påsarna från flera cyklister bak i bilen eller på hotellrummet.