CykelVasan får exceptionellt höga betyg i ny undersökning


– [no link]

MORA ::: PRESSMEDDELANDE:

Undersökningsföretaget Rubin Research har på uppdrag av Vasaloppets genomfört en
deltagarundersökning där syftet var att mäta vad deltagarna i CykelVasan 2011 tyckte
om evenemanget. Liknande undersökningar gör Rubin Research även i samband med andra
stora evenemang och de kan därför i sin analys fastslå att ”CykelVasan levererar en
upplevelse till sin målgrupp som tydligt överträffar genomsnittet för stora
evenemang i Sverige”. På onsdag 21 september släpps alla startplatser i CykelVasan
2012.

Svaren från de 812 respondenterna i årets undersökning visar att CykelVasan på kort
tid tydligt har etablerat sig som ett eget evenemang med en egen identitet och en
egen målgrupp och kopplingen till Vasaloppets vintervecka är inte lika viktig som
den kanske var de första åren.

I analysrapporten från undersökningen konstaterar man att: ”CykelVasan 2011
levererar en oerhört stark upplevelse till deltagarna och evenemanget utvecklas år
för år. Det framstår tydligt att evenemanget breddats från att i viss utsträckning
ha varit ett evenemang för inbitna MTB-cyklister det första året till att numera
vara ett evenemang som attraherar såväl topp som bredd i större utsträckning.”

CykelVasan som upplevelse

CykelVasan får väldigt höga betyg avseende upplevelseparametrarna totala
helhetsintrycket (4,8 på en femgradig skala), känslomässig upplevelse (4,6),
sportsliga upplevelsen (4,6) och stämning & atmosfär (4,5). Även
kvalitets-parametrarna arrangemang & organisation (4,7) och sportslig kvalitet (4,5)
får lika höga betyg.


– Att vi får så här mycket beröm är enormt roligt för oss som arrangörer och alla
funktionärer som gör detta möjligt. Det stärker oss i att vi arbetar åt rätt håll
och levererar något som ger deltagarna ett så positivt helhetsintryck av CykelVasan,
säger Vasaloppets VD Jonas Bauer.

I de delar där evenemanget kan jämföra sig med Rubin Researchs databas med andra
liknande stora svenska arrangemang, är det tydligt att CykelVasan med bred marginal
överträffar index. De delar där CykelVasan är starkast i jämförelse med andra
evenemang är just det totala helhetsintrycket, arrangemanget och organisationen.

– Det ska vara Vasaloppskvalité i allt vi gör och nu, efter tre år, börjar vi nå dit
vi vill. Inte minst tack vare alla våra funktionärer som även sommartid bjuder på
det där så viktiga lilla extra till deltagarna, säger Jonas Bauer.

Genomsnittsdeltagaren

Banans svårighetsgrad tycks väldigt väl anpassad efter ”genomsnittsdeltagaren”. 72 %
svarar att banan var lagom/perfekt, 18 % tyckte att den var för lätt i någon mån,
medan 10 % tyckte den var för avancerad i någon mån.

Undersökningen visar också att den genomsnittlige deltagaren använde en cykel som
kostar ca 12.700 kronor och hade cyklat ca 49 kilometer och tränat ca 3,8 timmar
övrig träning per vecka under den sista tremånadersperioden inför loppet.

Den vanligaste drivkraften för att delta i CykelVasan är den personliga utmaningen
(50 %), följt av unikhet (44 %), medan 30 % deltog av samhörighets skäl. Andra
anledningar som nämns frekvent är kvalitet (20 %) och utmana en kompis (17 %).

När blir CykelVasan 2012 fulltecknad?

Hela 94 % av årets deltagare svarar att det är mycket troligt eller till viss del
troligt att de är med även nästa år.


– Vi ser med stor spänning fram emot morgondagen (21/9) när vi släpper de 9000
startplatserna i CykelVasan 90 km, avslutar Jonas Bauer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *