”Nishiki presenterar Limited Carbon” – [no link]
GÖTEBORG ::: Göteborgs egentillverkade cykelmärke Nishiki presenterar en riktig värstingcykel alla kategorier: Limited Carbon. Ett tekniskt och superlätt underverk i kolfiber. Cykeln görs
i en extremt begränsad upplaga om 25 exemplar. Men smakar det så kostar det…
Nishiki är lika med handtillverkade kvalitetscyklar med egen design. Men Limited Carbon är det mest avancerade cykelbygget hittills på Nishikis fabrik i Hisings-Backa, Göteborg. Cykeln blir en galjonsfigur för fabriken, ett uttryck för det allra mest extrema som fabriken kan åstadkomma:
– Efter många år i branschen har vi nu den kunskap, erfarenhet och inte minst tekniken som behövs för att göra en sådan här cykel, säger Linus Lindgren, produktansvarig.
Limited Carbon är unik på flera sätt. Den görs i en begränsad upplaga om 25 cyklar. Ramen är unik i sig, en provkarta på de allra senaste tekniska landvinningarna för cyklar. Cykeln är superlätt, 6,7 kilo, vilket är mindre än vad en riktig tävlingscykel får väga!
Så hur ser då den tänkta köparen ut?
– En person som vill ha det bästa. Cykeln känns och uppför sig verkligen som en professionell tävlingscykel. En kompromisslös cykel för high tech-cyklister om du så vill, säger Rickard Ölander, försäljningschef och tidigare tävlingscyklist.
Den som slår till på en Limited Carbon kan räkna med en cykelupplevelse på landsvägen utöver det vanliga. Men det kostar att ligga på topp: knappt 40 000 kronor. Ändå har intresset varit stort långt före cykeln blev klar, och flera exemplar är redan sålda.
Designmässigt är Limited Carbon något av en paradox. Med kolfiberram öppnas stora möjligheter i formgivningen, då man inte behöver använda färdiga metallrör som svetsas i ändarna. En svår frestelse för vilken designer som helst. Men på Nishikifabriken i Göteborg höll man i tyglarna:
– Ramen har formgivits för att vara det mest effektiva tävlingsredskap man kan tänka sig. Därför är formspråket reducerat till runda rör, enkla former och raka linjer. Funktionen har fått styra designen. Det gör, intressant nog, att man kommer tillbaks till ett utseende som ligger väldigt nära äldre ramkonstruktioner, säger Linus Lindgren.
Att cykeln således påminner om äldre tiders racers är inget som stör cykelmakarna på Hisingen:
– Man ska vara väldigt ödmjuk när det gäller en form som finslipats under så lång tid som landsvägsracern, säger Linus Lindgren.
För mer information kika in på
www.nishiki.se

![]() |
![]() |
